Betygskriterier för Miljö- och energikunskap

 

Eleven redogšr  šversiktligt
utfšrligt
utfšrligt och nyanserat 
fšr olika fšrutsŠttningar och mšjligheter nŠr det gŠller miljš och energifrŒgor fšr att nŒ en hŒllbar utveckling.
I sin redogšrelse anvŠnder eleven  med viss sŠkerhet
med viss sŠkerhet
med sŠkerhet
begrepp inom hŒllbar utveckling, ekosystem, kretslopp, miljšhot och utmaningar, styrmedel, energikŠllor samt energiomvandlingar och resursanvŠndning.
 
Eleven identifierar och avgrŠnsar med viss sŠkerhet enkla
med viss sŠkerhet
med sŠkerhet komplexa
problemomrŒden inom miljš och energiomrŒdet samt
fšreslŒr och jŠmfšr olika handlingsalternativ .
med stšd av kemiska och fysikaliska berŠkningar och resonemang.
med stšd av kemiska och fysikaliska berŠkningar och resonemang. Under arbetets gŒng utvecklar eleven nya frŒgestŠllningar och testar dem.
Dessutom planerar och genomfšr eleven i
efter
efter
samrŒd med handledare enkla
-
-
egna undersškningar,
-
vŠljer mellan olika metoder fšr genomfšrandet
vŠljer mellan olika metoder fšr genomfšrandet och motiverar sitt val med nyanserade omdšmen
samt drar enkla
vŠlgrundade
vŠlgrundade och nyanserade
slutsatser ur undersškningarna med hjŠlp av nŒgon eller nŒgra vetenskapliga teorier och modeller.
 
Eleven presenterar  med viss sŠkerhet 
med viss sŠkerhet 
med sŠkerhet 
sina idŽer och resultat med nŒgra av omrŒdets begrepp
och enkel presentationsteknik.
och med presentationsteknik som är anpassad till syfte och sammanhang.
och med presentationsteknik som är anpassad till syfte och sammanhang.
I sitt arbete diskuterar eleven šversiktligt
utfšrligt,
utfšrligt och nyanserat,
och vŠrderar med  enkla 
enkla
nyanserade
omdšmen,
konsekvenser av olika handlingsalternativ ur individ-, natur-, och samhŠllsperspektiv, samt ger exempel pŒ argument pŒ vetenskaplig och etisk grund och utifrŒn genusaspekter.
 
NŠr arbetet Šr utfšrt utvŠrderar eleven med enkla
nyanserade
nyanserade
omdšmen sitt eget och andras arbete .
.
samt ger fšrslag pŒ hur arbetet kan fšrbŠttras.
 
NŠr eleven samrŒder med handledare bedšmer hon eller han med viss sŠkerhet 
viss sŠkerhet 
sŠkerhet 
den egna fšrmŒgan och situationens krav.